• Üzenet küldése...
    X
    Kérdésed van?
    Tedd fel kérdésed, és hamarosan válaszolunk.


  • Gyógyító étrend

  • Attól függetlenül, hogy a természetes módszerek vagy az orvosi megközelítés híve vagy, az endometriózisból való meggyógyulás egyik kulcseleme, a rossz étkezési szokások elhagyása, és a megfelelő új szokások kialakítása és alkalmazása a mindennapokban.
    Az összes általam ismert, endometriózisból gyógyult, vagy magát tünetmentesnek mondó Hölgy (és Én magam is) a későbbiekben leírt módon alakította át étkezési szokásait.
    Azonban azt fontos megjegyezni, hogy ez nem egy alkalmi dolog. Nem olyan mint egy böjt, ami pár napig, hétig vagy hónapig tart.

    “Ha tartós eredményt szeretnél, és szeretnéd megőrizni az egészséged és a jóléted, akkor ezeket az új étkezési szokásokat hosszú távon is az életed részévé kell tenned.”

    Amennyiben csak alkalomszerűen, csapongva alkalmazod ezt, akkor annak megfelelően csapongó lesz az egészségi állapotod is. A diéta után jobban leszel, majd ha elkezdesz ugyanúgy étkezni, ahogy azelőtt, akkor rosszabbul.
    Tehát nagyon fontos a következetesség, és hogy tudd, miért csinálod mindezt.

  • Az interneten böngészve többféle megközelítésű endometriózis diétáról olvashatunk. Azonban bizonyos dolgokban mindegyik megegyezik.

    Az alapelvek a következők:

    • Alacsony zsír bevitel
    • Magas szénhidrát bevitel
    • Húsmentes
    • Tejtermék mentes
    • Sok nyers zöldség és gyümölcs fogyasztása
    • A táplálék legnagyobb részét a zöldségek és gyümölcsök teszik ki
    • Gluténmentes
    • Feldolgozott élelmiszerektől és tartósítószerektől mentes
    • Cukormentes
    • CSAK Gluténmentes gabonák fogyasztása
    • Kis mennyiségű, feldolgozatlan Olajos magvak fogyasztása
  • Ha szeretnél még több információt a gyógyító étrendről, és szeretnéd megtanulni a gyógyulást támogató gyakorlatokat, akkor szeretettel várlak az Ayina Módszer Tanfolyamokon.

  • A növényi alapú táplálkozás és az endometriózis közötti összefüggésekről több tudományos kutatás és könyv is napvilágot látott már, melyek értelmében a növényi alapú élelmiszerek nagyobb mértékű fogyasztásával arányosan csökken az endometriózis kockázata, illetve felgyorsul a gyógyulás. Igaz ez nem csak az endometriózis, hanem sok más betegség esetében is elmondható, úgy mint hormonális problémák, menstruációs nehézségek, magas vérnyomás, magas koleszterin, cukorbetegség, meddőség, , bizonyos autoimmun betegségek, szívbetegség, a rák bizonyos típusai,  férfiak esetében merevedési zavar, prosztata betegségek, stb. (A tanulmányokat a cikk végén találod.)
    Az egészséges, teljes értékű növényi alapú táplálkozás női hormonális problémákra ható pozitív kifejeződését fokozhatjuk a növelt gyümölcsfogyasztással, melyet tovább erősíthetünk a citrusfélék rendszeres alkalmazásával. Viszont vegyük figyelembe azt is, hogy nagy jelentőséggel bír, hogy ezeket a táplálékokat milyen formában vesszük magunkhoz. Ez azt jelenti, hogy lehetőleg minél kevesebb módosítással fogyasszuk az ételeket, minden nap együnk nyers gyümölcsöket, kis mennyiségben olajos magokat, és minden egyéb főétkezésnél iktassuk be a nyers zöldségeket vagy leveleket.

    Étkezési mintát/menüt itt találsz
    Recepteket itt találsz

     “Mára számos nagy hírű és magas tudományos presztízsű szervezet (AND4) (BDA5) (AACE/ACE5) belefoglalja az ajánlásaiba a növényi alapú étrendet. Nemcsak bizonyos betegségek megelőzésére elfogadott a növényi alapú étrend, hanem akár terápiás eszközként is hatékonyan alkalmazható. Számos randomizált klinikai vizsgálat epidemiológiai vizsgálat és meta-analízis is felhívja a figyelmet a növényi alapú étrend hasznosságára.”

    Fitotápanyagok és Antioxidánsok

     A fitotápanyagokat a növények- zöldségek, gyümölcsök, gabonák, hüvelyesek, magvak, salátafélék, és fűszernövények-  termelik, hogy segítségével megvédjék magukat a vírusoktól, baktériumoktól, gombáktól, és az erős napsugárzástól, stb. továbbá felelősek a növényi ételek színéért és ízéért, vitamin és ásványianyag tartalmáért, ezért fogyasztásuk által mi is részesülhetünk ezekből a kedvező hatásokból. A különböző fitovegyületek pedig egymás hatásait erősítik. 13 fő vegyület csoportra oszthatók, melyekből jelenleg hatezer fajta került beazonosításra.
    A fitotápanyagok fokozzák a C vitamin hatását, és késleltetik annak lebomlását.
    Vannak olyan fitotápanyagok, melyek felismerhetőek a növények színéről, és minél sötétebb ez a szín, annál nagyobb mértékben tartalmaz az adott növény fitotápanyagokat.
    Sárga és Narancsárga - a béta-karotin
    Piros - likopin
    Sötét piros és Bíbor - flavonidok
    Sötétzöld - lutein és zeaxantin
    Keresztes virágúak Fehér, Zöld, és Bíbor színben - kéntartalmú fitovegyületek

    Az antioxidánsok legfontosabb feladata a szabadgyökök elbontása, és emellett többféle vegyületcsoportot foglalnak magukba (főleg szerves vegyületeket, de fémeket is), melyek közül kiemelkedő fontosságú az A-, C-, E- vitamin, amelyek elsősorban növényi táplálékokkal kerülhetnek be igazán hatékonyan a szervezetünkbe. Bizonyos antioxidánsokat pedig maga az emberi test állít elő.
    A különféle antioxidánsok minden esetben együtt működve fejtik ki a szabadgyököket megkötő hatásukat, és segítik szervezetünket az egészséges működésben.
    A fentiek tudatában talán érthető, hogy miért annyira fontos a sokszínű és változatos növényi táplálkozás.

  • Fotó:Harvest Mandala By Lisa Troutner Carmel Bella Farm

  • A növényi ételek bővelkednek antioxidánsokban, melyek segítenek megkötni a szabadgyököket. A szabadgyökök a sejtek anyagcseréjének melléktermékeként  jön­nek létre a szervezetünkben. Károsítják a sejtmembránokat, rombolják a DNS-t, és fő okozói az öregedéssel együtt járó fizikai, testi hanyatlásnak. A sejtek antioxidáns termelő képessége a genetikai adottságoktól és a táplálkozástól függ. Továbbá hatást gyakorol rá a környezetszennyezés (víz, talaj és levegőszennyezés), elektronikai sugárzás (számítógép, telefon, tv) és a stressz.


    “A teljes értékű növényi alapú táplálkozásnak kiemelkedően fontos szerepe van az endometriózis elleni küzdelemben.”

    Az ételek elkészítése közben, főzés, sütés, párolás, azok vitamintartalma nagy mértékben csökken, ezért figyeljünk rá, hogy minden nap együnk nyers ételeket is!
    Női szerveket érintő, és hormonális problémák esetén javasolt az A-, C-, és E- vitamin tartalmú növények nagyobb mértékű fogyasztása. Az A- vitamin szintünket ,és hasznosulásának hatékonyságát fokozhatjuk, ha C- vitaminban gazdag táplálékokkal együtt fogyasztjuk, továbbá felszívódását az E-vitamin is segíti. Az A- és E- vitamin tartalmú ételek együttes fogyasztása pedig növeli egymás hatását és hatékonyságát, de fontos, hogy ezeket ne mesterségesen akarjuk helyettesíteni, hanem természetes formában fogyasszuk.
    Semmilyen mesterséges vitamin és ásványi anyag nem hat úgy a szervezetre, mint a természetes formájukban előforduló növényi összetevők, hiszen a vitaminkészítményekből számos esszenciális alkotórész hiányzik, amire szintén szükségünk van.

    A-, C-, E- Vitamin

    Az A- vitamin immunrendszerünk számára nélkülözhetetlen, és a termékenységgel is összefüggésben van, valamint a tüdő, a szív, és a vese egészséges működéséhez is fontos. Ezek mellett felelős a bőr egészségéért, és a látásért, olyannyira, hogy hiányában vakság is kialakulhat. Az A-vitamin mellett nagyon fontos az elővitaminjának, a béta karotinnak a szerepe. Ezelet legjobb, ha természetes formájukban, egész gyümölcsként vagy otthon elkészített turmixból fogyasztjuk.
    Ne feledjük, hogy az A- vitamin hiánya és túlzott fogyasztása (vitaminokból) is betegségeket eredményezhet!
    A- vitaminban gazdag ételek: Brokkoli, Mángold, Kelbimbó, Spenót, Rukkola, Madársaláta, Sóska, Kínai kel, Zöld spárga, Petrezselyem, Cukkini, Padlizsán, Sütőtök, Articsóka, Cékla, Zeller, Avokádó, Csalán, Sárgarépa, Kukorica, Kukoricadara, Banán, Cseresznye, Meggy, Sárgadinnye, Görögdinnye, Áfonya, Szeder, Őszibarack, Ringló, Grapefruit, Narancs, Mangó, Papalya, Füge, Alma, Lencse

    A C- vitamin antioxidánsként szintén meggátolja a szabadgyökök károsító hatását. Fontos szerepe van a fertőzések elleni védekezésben, és a szervezet regenerálásában, gyógyulási folyamatainak támogatásában. Mellette segíti a Vas, Kalcium, Folsav, E és D vitamin felszívódását. Hiányában nehezebben gyógyulnak a sebek, jobban elhúzódhat a menstruációs vérzés, lassabban gyógyulnak a bakteriális fertőzések is.
    C- vitaminban gazdag ételek: Brokkoli, Kelbimbó, Káposzta, Mángold, Fodros kel, Spenót, Rukkola, Madársaláta, Sóska, Kínai kel, Zöld spárga, Zöldbab, Zöldborsó, Csalán, Tyúkhúr, Kövér porcsin, Petrezselyem, Sárgarépa zöldje, Padlizsán, Sütőtök, Paprika, Paradicsom, Uborka, Kukorica, Articsóka, Cékla, Zeller, Retek, Fekete retek, Sárgarépa, Karalábé, Krumpli, Édesburgonya, Csicsóka, Banán, Alma, Ananász, Cseresznye, Meggy, Sárgadinnye, Görögdinnye, Eper, Áfonya, Ribizli, Szeder, Faeper, Szőlő, Körte, Szilva, Sárgabarack, Őszibarack, Ringló, Naspolya, Mandarin, Citrom, Grapefruit, Narancs, Papaya, Kivi, Gránátalma, Vörösbab, Vöröslencse

    Az E- vitamin is segít megvédeni a szervezetet a szabadgyökök károsító hatásaitól, és erősíti az immunrendszert. Részt vesz a szervezet prosztaglandin szintjének szabályozásában, így megfelelő arányú bevitele mellett enyhülhetnek az alhasi görcsök. A hormonháztartásra gyakorolt pozitív hatásának köszönhetően bizonyos esetekben meddőség fennálltakor is segítséget nyújthat. Ezenkívül védelmet biztosít a sejtfalnak és a sejtmembránoknak, hatástalanítja a környezeti mérgekből származó szabadgyököket, melyek a sejtöregedés, valamint a daganatos megbetegedések előidézői. E- vitamin hiány esetén rendszeretelenné válhat a menstruáció, bőrproblémák, csökkent libidó, meddőség alakulhat ki.
    E- vitaminban gazdag ételek: Brokkoli, Mángold, Spenót, Zöld spárga, Tyúkhúr, Kövér porcsin, Petrezselyem, Sütőtök, Paradicsom, Sárgarépa, Karalábé, Avokádó, Édesburgonya, Zab, Kukoricadara, Quinoa, Barna rizs, Hajdina, Görögdinnye, Áfonya, Ribizli, Szeder, Naspolya, Füge, Papaya, Narancs, Kivi, Mungóbab


    Kattints, ha többet szeretnél tudni a zöldségek, gyümölcsök, magvak, és hüvelyesek vitamin és ásványi anyag tartalmáról.

    “A friss gyümölcsök, zöldségek és a hüvelyesek hiányoznak leginkább a magyarok táplálkozásából. Közben azokon a helyeken, ahol a lakosság élettartama kiugróan magas, a populációk tagjainak közös táplálkozási tényezője a zöldségek, és gyümölcsök, valamit babfélék magas fogyasztása, és hogy a táplálkozásból bevitt energia legnagyobb része összetett szénhidrátokból származik.”

  • Hogyan tovább?

    Most esetleg aggódsz, vagy kérdéseket, rossz érzéseket kelt benned a megszokott ételek elhagyásának gondolata. És ez természetes.
    A változás, mindig ijesztő, mert ismeretlen, és új. De nincs mitől tartanod.

    “Az egészséges, és teljes értékű növényi alapú táplálkozásra való áttérés az egyik legjobb dolog, ami történhet Veled.”

    Mindez új tapasztalatokat, és eddig ismeretlen gasztronómiai élvezeteket nyújt majd számodra, fokozva a benned rejlő kreativitást.
    Minden kezdet nehéz, de csak az elején. Aztán megszokottá, rutinszerűvé, és természetessé válik. Az életminőséged, az egészségi állapotod, a kedélyállapotod, és az energiaszinted fantasztikus mértékben fog növekedni.
    És mint oly sokan mások, idővel Te is azt kérdezed majd magadtól:
    Miért nem így éltem eddig?

  • Több orvos, dietetikus és sportoló is kimondta, és életmódjával bebizonyította már világszerte, hogy a megfelelő növényi étrend fogantatástól halálunkig egészséges. Nem kell attól félned, hogy beteg leszel és mindez az egészség rovására megy. Elfogadható, ha első felindulásból ezt érzed, hiszen sok embernél ez van a köztudatban, annak ellenére, hogy a növényi alapú táplálkozás előnyeinek ismerete több kultúrában több száz és ezer évre nyúlik vissza.

    “Az Egyesült Államok Táplálkozástudományi és Dietetikai Akadémiájának 2016-os állásfoglalása szerint a növényi étkezés több betegség megelőzésben és kezelésében is előnyökkel jár, a helyesen összeállított növényi étrend pedig minden életkorban ajánlható, akár várandósság ideje alatt vagy csecsemőkorban is.”

    Egy kis gyors áttekintés

    A növényekben található C vitamin segíti a vas felszívódását, a zöld növények tele vannak K vitaminnal, a sárgák A vitaminnal.
    Az ételünk legyen minél változatosabb és színesebb, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag, így az esztétikai élményen túl minden szükséges tápanyaghoz könnyedén hozzájuthatunk. Fontosak a gluténmentes gabonák, keményítőben gazdag ételek, különféle rizsek, krumplik. Mindig merj kipróbálni új dolgokat!
    Egyél sok gyümölcsöt, délelőtt, és főétkezések előtt. Sosem utána, mert az erjedést és puffadást okoz. Több infóért nézz bele ebbe a cikkbe. A főtt ételekhez egyél zöld leveleket. Az olajok és zsírok helyett elegendő olajos magvakat fogyasztani,  és avokádót stb. Az Omega3 zsírsavat sokan halból és halolajból fogyasztják, pedig ezek legkiválóbb forrásai az őrölt lenmag, kendermag, és dió, valamita kövér porcsin. Ezekből 1-2 teáskanál, dióból pedig 8 db fedezi a napi adagot. A terhes nőknek, és gyermekeknek, 50+ fölött, és sportolóknak ajánlott a magasabb bevitel! A nőknek átlagosan napi egy marék olajos mag fogyasztása ajánlott. A magvakról itt tájékozódhatsz. De ez az adag személyenként változhat, csökkenhet vagy nőhet.
    B12 vitaminból bárkinek lehet hiánya, hiszen ez a vitamin alapvetően talajban, a növények száránál, csumájánál (ahol összegyűlik a kosz) és a növényevők valamint az ember bélrendszerében található. B12 vitamin készletünket a májban raktározzuk 3-10 évre. Ha a bélrendszer felszívó képessége nem működik jól (mivel felszívódása a bélrendszerben történik) akkor kialakulhat B12 hiány. Az emberi bélben korlátozott mennyiségű receptor található, ezért csak 1,5 mikrogrammot képes felszívni, így ha pótolni szeretnék szükségtelen ennél többet. A B12-vitamin képződhet mikroorganizmusok (baktériumok, penészgombák,  élesztőkultúrák) keltette erjedési folyamatok eredményeként is. Továbbá felvehető gyökérzöldségekből, tejsavas zöldségtermékekből, fermentált zöldségekből, valamint az élelmiszerek és a szájflóra bakteriális szennyeződéseiből, ill. fermentált szójatermékből, mint a tempeh, natto, tofu, és szójaszósz.
    Hogy az elején sikerélményed legyen először törekedj egyszerűbb ételek elkészítésére, vagy próbálj ki teljesen új, egyszerű recepteket és ételkombinációkat. Amikor már kellő lendületet érzel magadban, kezdj bele kedvenc ételeid egészséges növényi alternatíváinak megalkotásába. Az alapok zöldség, gyümölcs, levelek, hüvelyesek, gluténmentes gabonák, olajos magvak, cukormentes, olaj és zsírmentes, feldolgozott és egyéb mesterséges élelmiszerektől mentes növényi táplálékok.  
    Egyénileg figyeld meg és tapasztald ki magadon, hogy Neked mi az optimális, több  vagy kevesebb olaj tartalmú étel, több kevesebb szénhidrát vagy fehérje bevitel.
    Ha túl sok az olajos mag akkor zsírosodni fog a hajad és a bőröd. Ha túl sok a fehérje, akkor tompult leszel tőle, esetleg szorulásod lehet.
    hús fogyasztása a benne lévő zsírok, hormonok és egyéb káros anyagok miatt nem ajánlott. A tejtermékek összetevőik révén hormonális zavart okoznak, és a bennük lévő  Kalcium, s megfelelő mennyiségű Magnézium fogyasztása nélkül meszesedési folyamatokat indít el. A túl sok Kalcium , vagyis tejtermékek fogyasztása hosszú távon vashiányos állapotot eredményez. Bővebben.
    Fehérje és protein tekintetében pedig a hüvelyesek állnak a dobogón.

    A betegségek kialakulása a legtöbb esetben nem egyedül a táplálkozási szokásainkból ered (bár az egészségtelen táplálkozási szokások nagyban hozzájárulnak). A táplálkozás csak egy rész az egészben, amivel erősíthetjük vagy gyengíthetjük a testünk és tudatunk reakcióit, és működését.
    A zöldségek tisztítanak, a gyümölcsök frissítenek, és tele van számunkra nélkülözheteetlen vitaminokkal és ásványi anyagokkal, ezért fogyasszuk őket bőségesen.

     “A megszokott "nyugati típusú" táplálkozás jelenleg hosszú távon mind az egyén egészsége szempontjából, mind a globális környezeti ára kapcsán fenntarthatatlan. A növényi alapú étrend jó alternatívája lehet a nem megfelelő étrendeknek.“

    Kapcsolódó cikkek:
    Növényi erő - Sportolók 

  • JELENTKEZZ A TANFOLYAMRA!

  • Ha készen állsz, hogy megváltoztasd az életed, és újra Egészséges legyél, javítsd a közérzeted, és ezzel emeld az életminőséged, akkor szeretettel várlak az Ayina tanfolyamon.

X
15%-os AKCIÓ április 28-ig!

Az e-mail címem megadásával hozzájárulok adataim kezeléséhez, az Adatkezelési Tájékoztatóban meghatározott módon.
Nem szeretném az akciót.